Välja chef

Att vara chef skiftar ju väldigt mellan olika länder.

Den vanligaste kommentaren jag fått om det svenska chefsskapet är att vi inte engagerar oss mer i rekryteringen av vår egen chef.

Ok man har väl möjlighet att tycka det till. Men handen på hjärtat så är det väl ingen som tror det gör någon skillnad? Eller vad är anledningen?

Jag trodde faktiskt vi var mer demokratiska än andra. Men från samtliga andra länder blir de alldeles sjövilda över att vi är så mesiga. Hur som helst, detta var något helt nytt för mig. Jag har väl liksom inte engagerat mig så mycket och jag vet inte varför.

Vad ska jag svara dem? Varför engagerar vi oss inte? Känner mig som megamesen när jag står där "Well we are shy people...."

Helt ok att skriva anonymt....

Kommentarer
Postat av: Big Mummy

Jag har då aldrig fått vara med i rekryteringen av någon chef! Så fort en chef elller någon "vanlig" för den delen ska anställas - då är det hysch-hysch och man får inte höra ett pip förrän allt är klart och det presenteras på ett avd.möte.
Ska man däremot hyra in en konsult, då brukar personalen få vara med och tycka till och känna på pulsen. Har aldrig förstått det; en konsult kan man ju byta ut ganska enkelt om han/hon inte passar, en anställd däremot sitter ju där med sin anställningstrygghet och då är det liksom för sent.
Fungerar det annorlunda inom stat/kommun?

2007-05-24 @ 08:16:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback