Kvinnor har alla rättigheter

Läste en artikel på dn.se att en kvinnojour och en rektor friats efter att ha hjälpt en kvinna gömma sig med två barn.

Spontant så tog jag direkt kvinnans parti. Men får man tänka lite så. Pappan hade ensam vårdnad. Detta måste det ju funnits en anledning till.

Tänk om det hade varit en pappa som gömt sig med barnen? Jag får en inre bild av att nationella insatsstyrkan hade kammat igenom landet i jakt på honom.

Tänk så orättvisa vi kan vara i vår syn på sånt här. Det blir liksom alltid mammans parti man tar.

Kvinnojouren had eju faktiskt hjälpt en brottsling. Är inte det olagligt?

Jag tycker dock att rektorn gjorde rätt som lät barnen gå i skolan.

Läs artikeln på dn.se

Kommentarer
Postat av: IdaMaria

Jag är inte speceillt insatt i själva händelsen, men spontant så borde ju kvinnojouren inte bli dömd för det om de inte visste om det. Visste dom däremot om det, eller om de borde ha vetat om det ska de däremot dömas.
Kvinnan däremot gjorde fel när hon undanhöll barnen från mannen.

Postat av: Pierre

Jo men kan jag gömma en person och sedan visar det sig vara en mördare? Jag frågade bara inte....

2007-05-12 @ 10:15:14
Postat av: IdaMaria

Du kan "Skydda en brottsling" som det så fint heter utan att bli dömd för det, men då krävs att du inte visste om att personen i fråga var en brottsling. Om du hade haft anledning att anta att personen var brottslig kan du dock bli dömd.
Alltså: du inte dömd om du inte visste att personen var en mördare om du samtidigt inte hade anledning att misstänka det.

Jag tror att det blir skillnd om det är en närstående person du skyddar, men är inte helt säker. Ett år sen jag läste detta, så det kan ju ha ändrats också, och mitt minne är inte alltid helt hundra. :)

2007-05-12 @ 13:19:09
URL: http://idaken.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback