Inte gömma sig men ändå tänka lite

En kompis frågade mig precis vad lösningen är för att motverka hatbrott som det mot RFSL Stockholm.

Jag vet faktiskt inte. Utbildning? Här handlar det ju om en homoorganisation så då finns ju en bättre hjälp. Men jag tänker på alla homosar ute i landet som drabbas av brott.

Polisen/Brottsofferjourer behöver ju definitivt utbildning för att kunna hjälpa offren och utreda brottet.

När det sedan gäller stora evenemang som Priden så är det ju jäkla svårt. Jag menar, polisen kan ju inte garantera säkerheten för varje individ vid ett sånt stort arrangemang.

Men vi homosar måste väl också tänka mer på säkerhet utan att gömma oss. Jag känner ju massa bögar som ragglar hem fulla och dana med paljetterna hängades på halv sju. Nej visst ska man få gå så om man vill men den bistra sanningen är ju att man kan bli nedslagen.

Kommentarer
Postat av: mattep74

Hatbrott? Kan det inte vara en förvirrad stackare som bilföraren i gamla stan, Lindhs mördare etc?

2007-05-29 @ 19:52:09
Postat av: Pierre

Jo dte var min tanke igår men nu verkar dte ju vara hatbrott. Han hade sagt ngt om att RFSL finansierar bögar...

2007-05-29 @ 19:55:24
Postat av: Gotj

Jag kände en kille i en stad jag bodde i ett tag, som hade en självpåtagen uppgift att skydda unga homosar. Han var stor och stark och gav helt enkelt folk på käften om någon var otrevlig mot hans skyddslingar. Det är ingen lösning förstås, men det kanske behövs fler såna livvakter i homovärlden?

Postat av: fru P

det kanske behövs lite engagemang från sådana som jag. som tycker det är förjävligt att folk tror att dom får bete sig hur som helst mot en annan människa, men som inget gör.

2007-05-30 @ 08:55:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback