HIV-smittad

Hej Pierre

Jag är 29 år och har precis fått reda på att jag har HIV. Det känns ju tungt som fan.

Jag har inte berättat för någon. Hur skulle du göra? Berätta för vänner och kollegor?

/X











Hej!
Ja detta var ju ett riktigt tungt ämne. För det första måste man väl acceptera det själv först.

Tror att jag skulle berätta för mina vänner men vet inte om jag skulle göra det på jobbet. Jo kanske. Jag vet inte.

Ja du det var ett riktigt svårt ämne. Du måste nog känna efter själv vad för slags vänner och kollegor du har. Du måste ju komma ihåg att man inte får diskriminera på jobbet men det är ju inte så kul om man skulle bli utstött.

Nej du, lyssna inte på mig. Jag har inget vettigt att komma med!!!

Pierre

Kommentarer
Postat av: Tanten

Tungt besked, X.
Det glädjande är ju att man kan leva ett näst intill normalt liv med HIV idag, som du säkert vet. Bromsmedicinerna är fantastiska och blir bara bättre. Som svensk HIV-smittad har man nog de bästa möjliga förutsättningarna.
Tyvärr är det få i samhället som vet om hur bra medicinerna är, och hur låg smittrisken är vid en välkontrollerad HIV-infektion. Man skulle önska att fördomarna kring sjukdomen var borta, men jag tror tyvärr inte att det är en bra idé att berätta på jobbet. Du har ingen skyldighet gentemot dina kollegor att göra det, om ni inte jobbar i en riskfylld miljö. Att få stöd är viktigt och jag tycker absolut att du ska tala med människor du känner förtroende inför.

Lycka till X. Livet fortsätter, och blir gärna bra.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback