Danskt prinsessdop

Jag har alltid gillat den danska kungafamiljen. Jag vet inte varför. Kanske är det kombinationen mellan det kungliga och det avslappnande danska.

Idag skulle prinsesssan Isabella döpas. Detta skulle ske ut på det danska sommarslottet Fredriksborg. Jag såg hela ceremonin på webben.

Bar vid själva entréen verkar rena kalabaliken råda. Man behöver bara vifta med ett papper som ser ut som en inbjudan så blir man insläppt. Gästerna kör nästan alla egen bil och får försiktigt cruisa mellan alla barnvagnar som glatt knuffas runt på slottsgården.

Gästerna har sina dopgåvor i vanliga plastkassar typ Toys r us. Skär sig verkligen mot klänningarna.

De tre prästerna som ska förätta dopet har en trehjuling under armen som de ska ge som gåva.




Roligast tyckte jag det var när regentparet (alltså drottning Margrethe och Prins Henrik) anländer till kyrkan. Drottningen marscherar med snabba steg fram genom kyrkan. Lite snabba leenden till gästerna.

Men halvvägs genom kyrkan får Prins Henrik syn på svenska kronprinsessan. Han dundrar fram som en gasell och kysser henne på kinderna samt babblar lite med henne. Han inser då att hans hustru väntar tålmodigt men i samma ögonblick ser han ju att Haakon och Mette-Marit sitter brevid Victoria. Haakon skakar hand med Henrik och Mette-Marit lutar sig fram för att också få sig några kindpussar. Men ack nej en stressad Henrik sträcker bara fram handen och rusar sedan efter sin hustru.

Jag fattar inte varför Mary alltid ska stoppa in sitt finger i ungarnas munnar under dop. Var samma sak med Christian. Är nappar förbjudna i kyrkan?

Vackert med Den blomstertid nu kommer på danska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback