Finland för mig är inte bara män

Idag firar Finland sina 90 år som självständig stat. För 90 år sedan blev de fria från Ryssland. Finland var ryskt storfurstendöme under 100 år. Och innan dess var det en del av Sverige. Det var verkligen en naturlig del av Sverige och inte en ockupation som många verkar tro.


Finland ligger mig varmt om hjärtat. Mamma är finsk krigsbarn och kom hit under kriget. Hon talar inte ett ord finska och beter sig mer som en riktig bohusländska än finska.


Pappa är finlandssvensk och kom hit 1970. Han är från Österbotten och talar alltså inte den kända mumindalssvenskan. Stora delar av hans familj bor i Sverige så det är dem jag räknar som min släkt.

På senare år har jag insett hur mycket finsk jag är. Jag har till och med finska sjukdomar. En sak som jag fortfarande inte gjort det är att bo i Finland ett tag men eftersom jag inte kan finska så vore det nog stört omöjligt.

Jag är också oerhört attraherad av finska män. Måste vara något i genetiken.


Kommentarer
Postat av: Annika

Vad är typiskt finska sjukdomar??

2007-12-07 @ 09:11:11
Postat av: anna

du klarar dig nog bra utan finska om du kommer till syd-österbotten! jag har då aldrig använt finska här! vilket är bra eftersom jag är så dålig på det! svårt språk... får man fråga var din pappa kommer ifrån i österbotten?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback