Lätt kommunism i Frankrike

Läs artikel

Fortsatte läsa på dn.se om det franska valet.

I alla rtiklar om valet så skriver man att man vill behålla det franska sättet att leva. Enligt DN:s artkel så är det just att få behålla det statliga.

När jag var i Frankrike i somras så fick man ju bara höra illa om statstjänstemännen men samtidigt verkade många vara avundsjuka för den som jobbar hos staten kan visst inte få sparken.

Men herregud va de var duktiga på köer. När man gick in på ett postkontor så kändes dte som att komma tebax till gamla Sovjeunionen. Och det fanns ju olika kassor för alla möjliga ärenden. Hade man stått i fel kö i 1 timme så var det bara och ställa sig i nästa kö. Var ofta man möte gråtfärdiga utlänningar som kom från posten.

På min 13 veckor i Frankrike så upplevde jag fler strejker än jag gjort under hela mitt liv i Sverige.

Roligast var ju annandag pingst. Även Frankrike har tagit bort den som helgdag. Men det skiter fransmännen i. Man bara vägrar gå till jobbet. Större delen av stan var stängd den dagen. Så jäkla skumt.

Kommentarer
Postat av: Jim

Fransmän, tänker att de gillar att sätta sig på tvären. Bra tycker jag. "Folkstyre" när det är som bäst.

Postat av: Pierre

Men jag älskar Frankrike

2007-04-22 @ 01:04:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback