Allt om min mamma

Min mamma föddes 1937 i norra Finland. Hon hade 2 äldre systrar och en yngre bror. Hon hade även ett tvillingpar som syskon som hon tror var äldre. 1939 bröt det finska vinterkriget ut mot Sovjetunionen.

Finska vinterkriget ,Talvisota på finska, utkämpades efter att Sovjetunionen anföll Finland 30 november, 1939 tre månader efter att andra världskriget brutit ut. Efter ett mycket hårt och envist motstånd tvingades Finland den 13 mars 1940 gå med på fred och göra stora landavträdelser. 

De stora landavträdelserna blev ett hårt slag för det finländska folket och tankarna på revansch ledde till fortsättningskriget 1941-1944
De områden som överläts till Sovjetunionen år 1944.Totalt dog 23 000 finländare i kriget mot Sovjet medan Sovjet miste 200 000 soldater. Finland hade varit på Tysklands sida och fick betala ett kraftigt krigsskadestånd som landet fick känna av i många år.

1942 bestämmer sig min mormor för att skicka två av sina barn till Sverige. För att lätta sitt dåliga samvete över att grannländerna var i krig hade det svenska Röda korset propagerat hårt för att en god finsk mor bör skicka sina barn till Sverige.

Min mormor skickar min mamma och min morbror till Sverige. Det finns egentligen ingen anledning men hon känner sig tvingad att i alla fall skicka några barn.

Mamma minns att de var på tågstationen och att hon sedan hamnade på ett tåg. Hon fick panik när tåget startade och mamma inte var med. Runt omkring sig fanns en massa röda kors kvinnor som talade ett språk hon inte förstod (svenska alltså).Via Stockholm och Göteborg hamnar hon i en familj ute på landet mellan Kungälv och Marstrand. Hon skildes från sin bror i Stockholm.

Familjen hade flera barn plus en flicka från Berlin. Familjen behövde många för att hjälpa till på gården.Totalt kom 70 000 barn till Sverige och 10 000 blev adopterade här. Min mamma blev bara kvar i familjen. Hon blev aldrig adopterad.

Min mormor dog under kriget. Det tog ett tag innan Röda korset kunde hitta min mammas familj för på lappen hon hade runt halsen stod det Helsingfors som var helt fel del av landet. Man skickade tillbaka min morbror. Min morfar var då kraftigt alkoholiserad efter kriget och hade sålt av stora markområden för en spottstyver.

Min morbror skickades till slut tillbaka till fosterfamiljen i Östergötland då han hade misshandlats svårt av sin far. Röda korset meddelar min mammas fosterfamilj att det är olämpligt att skicka tillbaka henne. 

Min mamma blir kvar i Bohuslän. Finskan glömde hon fort. Sin bror träffade hon inte förrän på 60-talet. Sina systrar och Finland återser hon först på 70-talet. Alla fosterfamiljer i Sverige tilldelades en medalj av den finska presidenten. Min mamma har i många år bett om att få den medaljen. Hennes fostersyskon vägrar dock det då de tror att det ska finnas något värde i den. Eftersom 70 000 delades ut så kommer det ju aldrig finnas något penningvärde men det vägrar de inse.

1957 blir min mamma gravid. Hon är ogift och bara 20 år. Detta är en ohygglig skandal i det schartuanska Bohuslän där till och med dans är förbjuden. Hon föder en son och flyr till Halland med honom för att komma undan.

Fortsättning följer......

Kommentarer
Postat av: M L

The drama!!! Gillar verkligen när du skriver om din "riktiga" familj : )

2007-04-07 @ 00:57:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback